Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci Młodzieży - NFZ
W przypadku występowania niepokojących objawów związanych z problemami emocjonalnymi i psychicznymi można skorzystać ze świadczeń w zakresie Ośrodka środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży – I poziom referencyjny NFZ.
Świadczenia przeznaczone są dla dzieci i młodzieży do 18 r.ż. oraz do 21 r.ż. do ukończenia przez nich szkoły ponadpodstawowej. Osoby poniżej 18 r.ż. muszą posiadać zgodę opiekuna prawnego na korzystanie ze świadczeń.
W naszym ośrodku oferujemy następujące świadczenia:
• porada psychologiczna diagnostyczna,
• porada psychologiczna,
• sesja psychoterapii indywidualnej,
• sesja wsparcia psychospołecznego,
• wizyta, porada domowa lub środowiskowa,
• wizyta osoby prowadzącej terapię środowiskową.
Świadczenia realizowane są przez zespół specjalistów: psychologa, psychoterapeutę oraz terapeutę środowiskowego.
Opieka w ramach I poziomu referencyjnego oparta jest przede wszystkim na realizacji świadczeń w środowisku. Z tego powodu zalecany jest wybór placówki jak najbliżej miejsca zamieszkania – lista placówek NFZ dostępna na stronie poradni.
Do świadczeń realizowanych w zakresie I poziomu referencyjnego skierowanie NIE JEST WYMAGANE.
Wsparcie środowiskowe świadczone jest przez terapeutów środowiskowych. Angażują się w opiekę nad pacjentem już na etapie diagnozy. Terapeuci zajmują się pracą w szeroko pojętym środowisku dziecka/nastolatka (dom, szkoła), rozpoznają potrzeby i możliwości podopiecznego, planują oddziaływania terapeutyczne, prowadzą treningi umiejętności społeczno – emocjonalnych, edukują w zakresie zaistniałej sytuacji życiowej, zdrowotnej, prowadzą interwencje środowiskowe, współpracują z zespołem terapeutycznym oraz placówkami ochrony zdrowia i pomocy społecznej, wspierają rodziców w pełnieniu roli wychowawczej.
Oddziaływania psychologiczne są świadczone przez psychologów. Po zgłoszeniu się pacjenta do poradni przeprowadzana jest diagnoza w ramach od 1 do 5 spotkań diagnostycznych. Na tym etapie w wizytach uczestniczą rodzice/opiekunowie oraz dzieci/nastolatki. Psycholog przeprowadza wywiad, obserwację, stawia i weryfikuje hipotezę dotyczącą podłoża trudności, w razie potrzeby wykorzystuje w diagnozie standaryzowane narzędzia psychologiczne (testy, kwestionariusze). Po zakończeniu diagnozy rodzice/opiekunowie/pełnoletni pacjent otrzymują plan oddziaływań zawierający diagnozę opisową oraz proponowane formy wsparcia. Możliwe jest skierowanie na pogłębienie diagnozy lub oddziaływania do innej placówki odpowiadającej bardziej adekwatnie na potrzeby zdrowotne pacjenta.
Psychoterapia. Terapia poznawczo-behawioralna opiera się na ewoluującym opracowaniu problemów pacjenta oraz indywidualnej konceptualizacji jego funkcjonowania.
Istotnym elementem terapii jest silne przymierze i relacja pacjenta z terapeutą, zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Jest to współpraca dwóch specjalistów. Terapeuta jest specjalistą od procesów, a pacjent specjalistą od unikalnej historii swojego życia. Obaj biorą czynny udział w procesie leczenia.
W pracy skupiamy się na celu, przy jednoczesnej koncentracji na bieżących trudnościach.
Terapia ma również charakter edukacyjny. Uczy pacjenta, jak samodzielnie radzić sobie w świecie poza gabinetem oraz jak ważne jest zapobieganie nawrotom.
Spotkania są ograniczone w czasie, a sesje ustrukturyzowane. Podczas terapii pacjent uczy się rozpoznawać, weryfikować i podważać dysfunkcjonalne myśli i przekonania. Sesje mają na celu zmianę wzorców myślenia, emocji i zachowań.
W pracy terapeutycznej wykorzystujemy metody terapeutyczne oparte na dowodach naukowych.
Specjaliści w Ośrodku pracują w zespole terapeutycznym, regularnie spotykają się w ramach konsylium, omawiają formy pomocy i ich wdrażanie, dokonują ewaluacji zastosowanych form wsparcia.
Proces leczenia w Poradni Qmedica Sp. z o .o. prowadzony jest pod stałym nadzorem merytorycznym superwizora psychoterapii poznawczo-behawioralnej oraz psychologów z doświadczeniem klinicznym w pracy z dziećmi i młodzieżą.